انتقال مدفوع، موفق به درمان چاقی در موشها نشد

6 سپتامبر2016- محققان لهستانی دریافتند که انتقال یک نمونه از مدفوع موشهای لاغر سالم به موشهای چاقی می‌تواند به تعدیل میکروبیوتای روده‌ی کمک کند اما منجر به بهبود علایم سندرم متابولیک در آنها نمی شود.

در این تحقیق که بصورت آنلاین درمجله‌ی Nutrition and Metabolismمنتشر گردید، تغییرات میکروبیوتای روده در موشهایی که به مدت طولانی با رژیم پرچرب تغذیه شده بودند، پس از دریافت مدفوع حیوانات لاغر و سالم بررسی گردید. محققان از دو موسسه ی بالینی سرطان شناسی در ورشو پیشنهاد کردند که چاقی در انسانها و حیوانات ممکن است با  کاهش عملکرد سد روده ای و التهاب روده همراه باشد. چاقی سهم زیادی در ابتلا به دیابت نوع  2 دارد.

 در این مطالعه، دانشمندان فرض کردند که چاقی می‌تواند به طور بالقوه از طریق یک رژیم غذایی خاص همراه با  انتقال مدفوع از حیوانات سالم لاغر به حیوانات چاق تعدیل یا حتی معکوس شود.

به منظور تایید این نظریه، محققان سه گروه از موشها را که با رژیم‌های متفاوتی به مدت 28 هفته تغذیه شده بودند، پرورش دادند.

گروه اول با رژیم غذایی معمولی (10 درصد کالری از چربی) و گروه دوم با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند(22 درصد کالری از پروتئین‌ها و 30 درصد کالری از چربیها تأمین می‌شد). گروه سوم با  غذای موش (chow) تغذیه شده و مدفوع موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی معمولی، به آنها منتقل گردید. ترکیب کلنی‌های باکتریایی و همچنین وزن بدن موشها پس از گذشت 12 تا 28 هفته از شروع آزمایش، بررسی شد.

درحالیکه دانشمندان انتظار داشتند وزن بدن موشهای دریافت کننده‌ی مدفوع کاهش یابد، نتایج بیانگر چیز دیگری بود: یافته‌های این آزمایشات نشان داد اگر چه انتقال مدفوع از موشهای لاغر به موشهای چاق ترکیب میکروبیوتای روده ی آنها (افزایش تنوع گونه‌ها در طول زمان) را تغییر داده بود اما بر خلاف انتظار سبب کاهش وزن موشها نگردید.

 گروهی از موشها که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند و گروهی که مدفوع موشهای همتای لاغر خود را دریافت کرده بودند، به ترتیب پس 6 و 5 هفته دچار افزایش وزن شدند. گروه دوم حتی پس از25هفته نسبت به گروه اول افزایش وزن بیشتری داشتند.

 محققان نتیجه گیری نمودند که برخلاف گزارشات قبلی، انتقال مدفوع موشهای لاغر به موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب، موجب سرعت بخشیدن به روند  چاقی می شود.

 با این حال، در این مطالعه پیش بینی گردید چنانچه رژیمی با چربی و کربوهیدرات بالا به این حیوانات داده شود، افزایش وزن درهفته های بعدی حتی بیشتر افزایش خواهد یافت. در رژیم پرچرب اخیر بیش از نیمی از کالری از کربوهیدرات‌ها تأمین شده بود.

 بر اساس تحقیقات قبلی مصرف فیبر کلید داشتن میکروبیوم سالم روده‌ای است، بدون مصرف فیبر، رشد گونه‌های مفید باکتریها در دستگاه گوارش متوقف شده و کاهش تنوع باکتریها در روده ممکن است از موشها در برابر چاقی ناشی از رژیم غذایی محافظت نکند.

درمجموع این مطالعه از انتقال مدفوع بعنوان روشی برای مقابله با چاقی از طریق تغییر پروفایل میکروبی و تأثیر آن بر متابولیسم، حمایت نمی‌کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/fecal-transfers-deemed-unfit-to-treat-obesity-in-mice-study-98638372.html